Sunday, July 30, 2023

"Isaura Sciopera" (WMI 2020)

 

Gli dei della città, secondo alcuni, abitano nella profondità, nel lago nero

che nutre le vene sotterranee. Secondo altri gli dei abitano nei secchi che risalgono

appesi alla fune quando appaiono fuori della vera

dei pozzi, nelle carrucole che girano...'


Italo Calvino, Le Città Invisibili



Parte di me sapeva che, sul palco, col megafono in mano, la sfida più grande sarebbe stata resistere al folle pensiero che ascoltarmi fosse, da parte loro, un atto dovuto. La stessa parte di me sapeva anche che, in fondo, era un atto dovuto. Mi avevano scelto. I cittadini mi avevano scelto. La città mi aveva scelto.

Io avrei salvato Isaura.

Presi il megafono in mano. In passato quelle mani avevano mosso mattoni, spinto persone, retto il peso di armi da fuoco. Quella sensazione, però, sapevo che non l'avrei mai dimenticata. Quello strumento che, quando fischiò accendendolo, sarebbe diventato la voce dell'autorità, trasformando le parole di uno nelle parole di tutti.

«Io sono un cittadino» esordii, la mia voce gracchiante amplificata, distorta, resa grottesca dallo strumento tra le mie mani, «come ciascuno di voi. In quanto tale, spero di esprimere l'opinione della maggior parte di noi – se non addirittura di tutti noi – dicendo che questo abominio non ha posto tra le strade di Isaura Sopra.»

Voltai leggermente il torso, estendendo un braccio verso lo Sviluppo alle mie spalle. Una minoranza diceva che, essendo esso già stato approvato e costruito, la nostra protesta non avesse alcun significato, come se una malattia dovesse essere accettata solo perché essa ha già compromesso un organismo. Era una delle posizioni contro cui mi ero più fortemente espresso nei mesi precedenti; tuttavia, in quel momento, capii per lo meno le radici di tale disfattismo.

La torre di pietra, cemento e flogisto sarebbe potuta essere una città in sé. Poggiata su un terrapieno che aveva divorato uno dei parchi più antichi del quartiere, incombeva sopra i tetti spioventi di Isaura Sopra, restringendosi un livello dopo l'altro fino a diventare una guglia al quarantacinquesimo piano. Intrichi di piante ne adornavano i terrapieni, e scrosci d'acqua cadevano da canali incisi nelle pareti, diventando prima rivoli, poi piscine e laghi artificiali.

In contrasto al fuligginoso mattone, umido di muschio, che era la norma tra le case di Isaura Sopra; o comparato alle botteghe scolpite nel fungo vivo di Isaura Sotto; lo Sviluppo era di una bellezza da lasciare senza fiato. Una bellezza pulita, liscia, senza rughe e senza pancetta. La bellezza imbalsamata del futuro fatto cadavere e vestito in abiti sontuosi.

Vidi, sui più vicini delle migliaia di volti di fronte a me, che eravamo sulla stessa pagina. Per noi, che respiravamo le spore di quei funghi e sedevamo sopra quel muschio ogni giorno della nostra vita, la sciocca promessa dello Sviluppo era un guscio vuoto. Potevo continuare.

«La sua costruzione ha giocato contro gli stessi signori che l'hanno pianificato, perché mostra fino in fondo la loro incapacità di comprendere cosa voglia dire essere cittadini per coloro che di giorno dormono tra i tetti di Isaura Sopra, e di notte vivono e commerciano nelle gallerie di Isaura Sotto.» Puntai un indice verso la folla. «La nostra è un'arte e una scienza; formata e certo, trasformata di generazione in generazione. Ma sempre e comunque da noi. È nel corso del nostro vivere con gli altri e tra gli altri, sopra e sotto la crosta delle strade di Isaura, che il cambiamento decide se avvenire o no.»

Una voce anonima, una tra tante – eppure, ricordai a me stesso, comunque un cittadino né più né meno di me – urlò.

«È troppo tardi!»

Me lo aspettavo. Lo sapevo dall'inizio che, nei loro piani,costruire lo Sviluppo sarebbe stato l'unico passo necessario a renderlo inevitabile. Una volta che esso fosse, sarebbe diventato una realtà urbana innegabile.

«Se perdessimo Isaura» gridai nel mio strumento di metallo, «sarebbe forse troppo tardi? Non diremmo che la città siamo noi, come io ho sempre creduto, e come sento proclamare con fierezza, giorno dopo giorno, ogni volta che con voi intraprendo l'esodo dalle luci di Isaura Sopra, al caldo abbraccio sotterraneo di Isaura Sotto?»

«Nessuno mai negherebbe questa verità. Ciò che facciamo, lo facciamo solo per il vostro progresso.»

Mille facce, e la mia con loro, si voltarono a cercare la fonte di quella voce, chiara e perentoria anche senza megafono; in realtà, sapevamo già tutti dove trovarla. Alle porte dello Sviluppo, in piedi sul terrapieno, Arcangelo si presentava a noi in tutto il suo gusto e personalità – completo talmente perfetto che sembrava gli fosse cresciuto addosso come una seconda pelle; taglio alla moda del quartiere straniero da cui veniva; anche dalla nostra posizione inferiore potevamo immaginare il luccichio della luce sulle sue scarpe a specchio. Non faceva più alcuno sforzo per nascondere le ali, piumate e multicolori, che veleggiavano come tendaggi preziosi dietro di lui. Eravamo al di là della mistificazione.

Arcangelo continuò. «La biologia, la medicina, la storia ci costringono a volte a fare un salto nel buio. Ma non dobbiamo essere soli in questo – non dovete per forza essere soli. Attraverso questo nostro dono, e i molti altri che lo seguiranno, miglioreremo il vostro standard di vita, rendendolo più salubre, sicuro, e conduttivo a una vita piena e soddisfacente.»

Mi sorprese che il silenzio che seguì le parole di Arcangelo non facesse collassare lo Sviluppo, sprofondando l'intero quartiere insieme a esso. Intorno a me e a noi, circondando la piazza, i tetti di Isaura Sopra sembravano biasimarci per il nostro immobilismo, per il nostro accettare supini che il tanto di altri devastasse poco che ci apparteneva.

Mi bastò, però, chiudere gli occhi per un istante e guardare in faccia il cittadino che meglio conoscevo, per sapere cosa dire.

«Qualcuno mi spieghi perché Leonina, quartiere delle Bianche Vele, dovrebbe avere il potere di decidere come noi di Isaura, quartiere del Sopra e del Sotto, dovremmo vivere. Con quale arroganza» e stavo già praticamente urlando, «si permettono, loro che non sono noi né desiderano veramente diventarlo, di scrivere la nostra storia al nostro posto?»

Un inizio di applauso fu decapitato da una risata – di scherno, tuttavia comunque cristallina e ammaliante – alle mie spalle. Le ali di Arcangelo vibrarono, come mosse da un nuovo, più forte vento.

«Non ci aspettavamo che il nostro regalo per voi, dei quartieri inferiori, fosse accettato senza alcuna riserva» disse, «tuttavia, siamo a una impasse.» Alzò una mano verso la torre alle sue spalle. «Lo Sviluppo già è.»

Sorrisi di una tale ingenuità. Quell'ultima prova di forza era la loro capitolazione, di Arcangelo e di tutti coloro che si nascondevano dietro il suo nome. Mi chiesi se, nella sua mente, sapesse di avere appena ammesso la sconfitta della loro arrogante impresa.

«Finché non vi saremo dentro noi, lo Sviluppo non sarà mai Isaura, né sopra né Sotto» dissi, dando le spalle a quella nullità alata e rivolgendomi invece a coloro che, per mia e loro scelta, erano come me. «Se ciò accadrà sarà deciso da noi e solo da noi-»

Il quartiere stesso, la città stessa sembravano aspettare, in muto silenzio, che io pronunciassi quella parola, finale.

«- con una votazione.»

Arcangelo urlò. Le sue ali si contorsero e vibrarono come diapason rotti, prima di portare la sua figura accartocciata, umiliata, lontano da noi – forse verso le vele di Leonina, forse dentro l'inferno che aveva partorito lo Sviluppo, quella torre mitologica, violenza alla nostra realtà quotidiana. Mentre si allontanava, le sue ali non sembravano più così multicolori.

Scesi dal palco, abbandonando il megafono a terra. Non mi serviva più, perché stavo tornando tra di loro. Tra la mia gente. Mi avrebbero capito, anche se avessi solo sussurrato.

Alzai gli occhi al cielo – ormai era sera. In file, a gruppetti, da soli, ci avviammo verso le antiche scale che ci avrebbero condotti, come sempre, a Isaura Sotto. Dietro di noi, abbandonato, lo Sviluppo tremò nella luce morente del tramonto e svanì nel nulla.

Saturday, July 29, 2023

日々 by もぐこん

 日々 (Everyday) is a collection of short, self contained manga stories by もぐこん, a rather obscure auteur who is part of that Garo-inspired galaxy of what we would call "alt-comic" creators, mostly nowadays publishing in web format and, occasionally, small run or self published hard copy. These authors tend to share a lot of similar traits - a jaggy, purposefully amateurish, sort of 'unclean' tract, meant to suggest an alt vibe compared to mainstream manga; very rigid layouts, reminescent of Western comic books; a focus on 'realistic' life stories, usually with a touch of the grim. 


もぐこん shares all of these traits, and they are in full display in this 2021 self published collection. Ten stories of varying length and complexity, shifting back an forth between the realistic and the fantastic: we range from a binoculars-armed shinigami after its next pray, to the ambling of two friends attending a wedding in Maui, through a girl assembling a giant paper plane and a couple darker pieces where, though with little gore, death rears its ugly head. As mentioned, Japanese alternative comics like one could find in Ikki or the more experimental pages of Aternoon are the main reference point, and  もぐこん's sometimes shaky grasp of anatomy and image composition comes across as more of a conscious stylistic choice, rather than amateurishness. It's an acquired taste, and certainly one as far removed from anime-dependant manga as one can get - while we don't come nowhere close to the Nishioka Kyodai's abstraction, we are still talking non-mainstream through and through. 





If this sounds like something that'd be up your alley, you're in luck - もぐこん has one of their stories translated in Glacier Bay BooksGlaeolia 1 anthology, collecting some of the best in Japan's alt manga scene. I hear it was out of print until a while ago, and even the reprint is now pretty much gone. At 30$ just for shipping, I still managed to get my hands on volumes III only myself... 

Monday, July 3, 2023

DBP59: Zeppelin Armada

 New Doom map is out! I am a cotributor to Doomer Boards' DBP (Doomer Boards Project) and the lastest project, 'Zeppelin Armada', has just released. I am map15, "At Last, Exiled" - a fast romp through a blimp... and a few books. Don't miss out. 








Monday, June 26, 2023

Award and first book deal

 So yeah, this happened.


I went to Rome a weekend ago, to pick up the "Giovanni Pace" Special Jury award, courtesy of Dark Zone

Along with the prize comes a book deal. Yup, you heard it right. After almost a decade of anthologies and national award, I am finally going pro with a reputable publishing house, signing a contract that (theoretically, we know how indie publishing is) contemplates paying me. Unreal, I know.

My debut novel, Berenice, is scheduled to release in late 2024. Stay tuned for more info. 

Saturday, May 27, 2023

LSDをキメて金閣寺に行こう by めそぎみみそぎ

 Imagine going on a cultural trip because you saw one of Kyoto's landmarks while tripping on LSD. 



Yeah, that's pretty much the long and short of LSDをキメて金閣寺に行こう (Let's go to the Kinkakuji on LSD) by circle めそぎみみそぎ, a relatively recent release compared to what I usually review - from November 2022, specifically. A 28 pages, B&W short manga, released for Comitia 142 and available on the artist's Booth page, it tells the happenings of two young women's first experience with LSD: in the most traditional of setups, the 'straight woman' tsukkomi babysits her silly boke friend who has decided to finally trip balls. In between a bad trip and getting lambasted by music, the tripper delves into her personal obsession with the Kinkakuji and its famous burning  to the point that she and her friend decide that the best way to find closure on the experience is to... go visit the Kinkakuji, complete with silly 'I love Kyoto' shirts. 



So yeah, unusual episode aside (especially from Japan, who has always had a rather complex relationship with drugs and drug abuse) we are in full silly territory, basically a stoner take on the most typical manzai comedy moment, plus a few hints of yuri - after all, the tripper comes down from the bad trip by getting her face eaten by her friend. The tract is rather simply and approximative, though I suspect that has more to do with seeking that Garo - style visuals, rather than incompetence. 



Overall nothing groundbreaking, but an unusual small treat, especially taking the topic into account. Reminded me a bit of Toume Kei's Deviances.

Thursday, May 11, 2023

From today on, this blog / website / 2010s relic will expand its focus. As I have come to the conclusion that none of my single interests are broad enough in audience to warrant their own platform, going forward The Random Museum will be not just about doujinshi and the occasional art / pop culture link, but more generally all sorts of stuff that interests me.

Let's start with a new one. For those who don't know - all of you, I assume - a relatively recent interest of mine has been classic Doom modding. I did play the game way back in the day in the ballpark of its release, but lost interest to Quake 1996-something, only to find to my surprise that in the year 2021 people were still making maps for it. I had to jump on the bandwagon, of course. 




I mostly map in the limit removing / Boom - mbf21 format, mostly focusing on difficult maps and IWAD textures. I was nominated as a promising newcomer in the 2022 Cacowards, and my megawad The Box of a Thousand Demons got a honorable mention.




I participate in the bi-monthly DBP events, and you can find me on Discord should you want to contact me. I also have a entry on the Doom Wiki page. 

Monday, April 10, 2023

"Garden" by 憂

Arcadia is a short illustration dōjinshi by  (literally 'gloom') from that once upon a time known as 2008 - jesus, was it really fifteen years ago, and I was just fresh out of university?


Anyway, 24 pages in full color, printed on rather fancy matte paper and with a foldable cover - a very nice package overall, very well curated. Aside from illustration titles and a few contact info on the last page there is no text at all in this dōjinshi, which focuses solely on full page, 'finished' illustration pieces of themes from fairy tales - a rather prominent theme among Japanese illustrators, whose fascination with Western tales seems to know no exhaustion. We range from Thumbelina, through Gretel, to less strictly fairytale-like subjects, such as more general Romantic / PreRaphaelite pseudo-Arthurian pieces, and a couple of figures from Greek history and art- sort of strange to see Sappho next to Red Riding Hood, but it works, so no complaints.



憂 does not employ a strictly traditional 'manga' or 'anime' style, although there is certainly some of that in the DNA of their slender, doe-eyed pinups: rather, this is mixed with visual references that call back to the PreRaphaelites, Norther european illustrators such as Jon Bauer and Arthur Rackam, and that general undercurrent of Westward-looking 'romantic' dollhouse aesthetics that runs from the less punkish strands of Visual Kei, into stuff like Rozen Maiden and Tsukiji Nao's manga. Dreamy, pastel-colored, horror vacui powered scenes from Arcadia which show, if there was any need, that the East romanticizes the West as much as the other way around. 




Monday, March 13, 2023

Corbelleria by Romantic Fool

Ahh, the good, old early 2000 memes. Back then I still used to lurk 4chan's /jp/ and unsavory places as such, and I would occasionally come across yet another Damaged Goods , invariable accompanied by pics spam of a character know as 'Bikko', upon which denizens of /jp/ and GuroChan would spin endless fanfictions, of bot savory and NSFW varieties. 

This was long before my interest in dōjinshi and before I learned some basic Japanese, a time when I mostly still focused on anime and manga in translation. This filtering of nearly unknown, minor characters such as Bikko fed my characteristic crave for obscure cultural detritus (remember, you are reading a blog about SFW, original content fanart from Japan, after all) and invariably enticed me to look for more. 



The good news: in spite of mystification by part of /jp/'s frequenters, Bikko does actually have a source: she is a character by dōjinshi circle Romantic Fool, a nickname for illustrator Yoshida On. She is an amputee, plays guitar in a rock band, smokes cherry cigarettes and is overall your typical yankee girl, with a dash of that 'social reject Japan doesn't want you to know about' thing going on. 

Bad news: the dōjinshi that feature her are, for the most part, expensive collector items - the very first one, Kesson Shōjo, is pretty much impossible to find. Stillm mostly out of curiosity and nostalgia, I was set on owning a tiny piece of Bikko history, and so here we have Corbelleria by Romantic Fool. 



A flimsy 20 b&w pages, save for the cover, only the first story features Bikko- chan, an 8-page slice of life showing her engaged in daily life activities: eating cheap yakiniku, arguing with her bandmates, gathering some wisdom from a burly Buddhist priest. Short and sort of unsubstantial but hey, finally it's Bikko straight from the source.



The second, even shorter story is a group of schoolgirls messing around in your typical shopping arcade, nothing special.

So yeah, as you can tell there isn't much to this booklet. It's really short and, while Yoshida On has a very nice, clean tract that belies professional work, this is more of a 'short burst of my own thing' packaged for publication. Still it is, in its own way, a tiny fragment of the history of Japanese pop culture in the West, therefore something I simply needed to have. Still satisfied, and Bikko is sort of cute in her own, messy way. 

Tuesday, February 28, 2023

BT3 by Mebae

 BT3 is a 2018 illustration dōjinshiby mebae, a Hokkaido artists who, according to their profile, works as an animator in Takashi Murakami's Factory-like Kaikai Kiki. Their illustration work tends to focus on pinups of tsundere girls, and BT3 is no exception.


The 24 pages, B&W booklet is part of a series focusing around the misadventures of an invisible protagonist and his rebellious, yankee-like housemaid. There is no plot to speak of, and the flimsy setup is no more than an excuse to present the comely, young housekeeper in a number of funnily embarrassing, sometimes risque situations with comedic overtones. 



The often scantily-clad maid has a tendency to be lazy and, while dedicated to her work, rather slovenly, traits that the protagonist self alternatively keeps in check, or takes advantage of for some ecchi fanservice - he is as likely to gift her briefs so she won't flash him while cleaning high up places, as he is to take advantage of her to creep on the nape of her neck (an erotic body part in Asia, as well all know). 



Mebae's visual style is not particularly reminescent of Kaikai Kiki's output, quite the opposite: stark white backgrounds aside, it fits snugly into that whole range of PIXIV 'beautiful girl' pinup galleries that are the site's main fare. The artist's line is clear, essential at times, and always eschews chibi even in the purest comedy situations. They seem to have recently switched to an even cleaner, color-based style that, while not particularly Murakami-ish, certainly makes more sense in the context of Mebae's day job. 

Sunday, May 2, 2021

Blog on hiatus

 Unfortunately, for some mysterious reason my main source of dōjinshi does not accept payments from Italy at the moment, so the blog is going on hiatus until I can procure review materials again. See you soon!

Thursday, April 8, 2021

U10folio by FASHIONSNAP-2D

 Suppose it's kinda nice to talk, for once, about a circle that is still around and pumping out stuff... I do enjoy my dōjin archaeology, but I get the feeling sometimes that the stuff I talk about is a bit too dead for its own good.



But not this time around! Circle FASHIONSNAP-02 may no longer be around, but its sole member U10 is still very active under a number of different names, pumping out roughly the same content. That is, stylish illustrations of gals sporting the kind of outfits you could see in places like FRUItS or Larme. Not my kind of outfit, nor my kind of content, but I have to say U10 has the skills to make it palatable even to a country bumpkin like me. 



A thin but glossy 20 pages, full color deal, 2010's U10folio is but one of the many pinup collections U10 has put out in the last decade or so. The deals' quite simple: no backgrounds, just wiry, stylish gals dressed in that kind of mature, earthy tones fashion that has more or less taken the place of that loli nonsense from a few years ago. Most of the illustrations are 'originals', in the sense of 'mannequin with clothes on', but there are also a couple Hatsune Miku inspired ones (pretty good), and a few illustrations celebrating Japanese band Perfume (nuke from orbit). The tract's thin and detailed, and the colors have an almost watercolor-liek quality that I really dig. Text is minimal, kept to a brief and inconsequential foreword. 



All in all, a nice collection of illustrations, nothing groundbreaking but still a nice take on a certain kind of fashion you might or might not be interested in. 

Temporary hiatus, to restart soon

 Hello there,  as title says - I am currently on a bit of a dōjinshi hiatus, mostly due to dealing with a lot of more pressing matters, incl...